Niepubliczne Policealne Studium Musicalowe w Poznaniu
Przedmioty

Ramowy Plan zajęć Studium Musicalowego zawiera następujące przedmioty:
ZAJĘCIA WOKALNE:
- Śpiew i interpretacja (I, II, III, rok)
to indywidualne lekcje, których podstawą jest klasyczna emisja głosu niezbędna do prawidłowego wykonywania repertuaru musicalowego.
Na treści nauczania przedmiotu składają się również następujące zagadnienia: budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, technika śpiewu, interpretacja muzyczna z uwzględnieniem znajomości stylów, samodzielna praca nad utworem
- zespoły wokalne
zajęcia zespołowe, które mają za zadanie nabycie umiejętności zespołowego śpiewania repertuaru musicalowego.
ZAJĘCIA AKTORSKIE:
- podstawy gry aktorskiej (I, II rok)
zajęcia zespołowe, których celem jest rozszerzenie spektrum pojmowania i twórczego wyrażania emocji własnych, ujętych w ramy kontekstu sztuki dramatycznej, jej poszczególnych elementów, ich związków z dramatem, prawdą psychologiczną postaci oraz relacją
Aktor - Postać - Sztuka. Rozbudzenie umiejętności osądu i oceny autokreacji, jak i kreacji grupy. Pobudzenie inicjatywy twórczej na użytek własny oraz doskonalenie indywidualnego warsztatu wykonawczego, poprzez związek z działaniem zespołu.
- wiersz i proza (I rok)
zajęcia zespołowe, których celem jest kształcenie tzw. "plastyki słowa". Analiza i interpretacja utworu poetyckiego oraz różnych form prozy narracyjnej.Rozpoznanie wieloznaczności poetyckiego słowa, jego podtekstów oraz pozasłownego kontekstu. Określenie koncepcji interpretacyjnej utworu i jej realizacja. Rozpoznawanie zależności między postrzeganiem a słowem, znaczeniem słowa a intencją wypowiedzi; pomiędzy osobistym poglądem na rzeczywistość a światopoglądem i intencją autora. Posługiwanie się środkami werbalnej i nie werbalnej ekspresji i ich trafny dobór dla wywołania zamierzonego celu.
- Praca nad rolą (III rok)
zajęcia mające na celu przygotowanie konkretnej roli pod kątem egzaminu dyplomowego.
ZAJĘCIA TANECZNE:
Program nauczania przedmiotu "taniec" w NPSM w Poznaniu oparty jest na technice barre au sol oraz na technice tańca jazzowego. Program jest autorski, oparty o wiedzę i doświadczenie wykładowców zdobyte w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Poznaniu oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na specjalności taniec.
- Barre au sol (I rok)
Program nauczania przedmiotu obejmuje technikę barre au sol oraz wprowadzenie podstawowych elementów tańca jazzowego. Zadaniem ogólnym jest prawidłowe ustawienie korpusu, nóg rąk i głowy w ćwiczeniach. Nauka świadomego poczucia równowagi oraz koordynacji ruchu. Wzmocnienie aparatu ruchowego Słuchaczy
- Jazz (II rok)
mają na celu: wypracowanie umiejętności świadomej kontroli funkcjonowania ciała, wypracowanie poczucia równowagi, zawieszenia ruchu, dynamicznego i sprawnego operowania ciałem, umiejętności koordynowania ruchów izolowanych. Wprowadzenie zarówno w teorii jak i w praktyce fachowej terminologii z zakresu tańca współczesnego i jazzowego. Wypracowanie precyzyjnego wyczucia rytmu synkopowanego muzyki jazzowej, przyswojenie pojęcia "swingu" jazzowego.
Ponadto zajęcia mają na celu umacnianie poczucia obowiązku, dyscypliny, umiejętności współpracy w zespole oraz zamiłowania do zawodu.
- Musical (III rok)
zajęcia mają na celu połączenie umiejętności śpiewu z tańcem. Charakterystyczne dla tego przedmiotu będą etiudy o wysokim poziomie trudności. Słuchacz będzie doskonalił umiejętności nabierania oddechu w ruchu, co pozwoli mu na czyste śpiewanie podczas tańca. Kondycja fizyczna słuchacza będzie większa do przeciętnej, co będzie wysokim atutem zawodowym.
ZAJĘCIA TEORETYCZNE:
- kształcenie słuchu z zasadami muzyki
zajęcia prowadzone w systemie ABRSM.
- dzieje musicalu:
To cykl 10 wykładów, których profil został dostosowany do zakresu dydaktycznego NPSM w Poznaniu. Zakres poruszanych zagadnień dotyczy historii musicalu, która obejmuje migrację tradycji muzyki rozrywkowej. Istotne jest wskazanie na amerykańskie korzenie tej twórczości, wpływ europejski, a przede wszystkim na syntezę w postaci musicalu dwudziestowiecznego. Cykl wykładów obejmuje następujące tematy:
- Tu musical, czy mnie słychać? - definicja, pojęcie, zakres
- Tańczę na stole, kieckę zadzieram - nowe formy muzyczne XIX wieku w Ameryce
- Tu śpiewa Europa - gościnne występy starokontynentowych form teatru w Ameryce
- Narodziny gwiazdy czyli "when musical was born?"
- "Musical forever" - stabilizacja i drogi przeszłości
- Rock and roll, Elvis i komu potrzebna jest rock opera?
- "Dżizas" królem musicalu
- Wash and go - "wszystko w jednym" - czyli o synkretycznych formach teatrzlnych
- Jak to się robi u nas w - o recepcji musicalu w Polsce
- podstawy marketingu kultury
To fakultatywne zajęcia obejmujące następujące zagadnienia:
- "Ja jako produkt" czyli pomysł na siebie.
- "Ja na papierze" czyli co to znaczy profesjonalne CV, notka biograficzna
- "Pomysł na siebie" - wizerunek artysty
- "Od projektu do sukcesu" czyli realizacja projektów w praktyce
- Praktyczne aspekty poszukiwania pracy
W ramach zajęć z emisji zespołowej Słuchacze będą mieli możliwość udziału w próbach zespołu Teatru Muzycznego w Poznaniu.
Ponadto istnieje możliwość udziału Słuchaczy w spektaklach na indywidualnych warunkach finansowych określonych przez teatr.
Przewiduje się, że studenci będą mieli obowiązek zaprezentowania swoich indywidualnych oraz zespołowych umiejętności w koncertach będących w repertuarze Teatru Muzycznego w Poznaniu.
Należy podkreślić, iż najlepsi studenci będą mieli możliwość zatrudnienia po ukończeniu studium w Teatrze Muzycznym w Poznaniu.
ZAJĘCIA WOKALNE:
- Śpiew i interpretacja (I, II, III, rok)
to indywidualne lekcje, których podstawą jest klasyczna emisja głosu niezbędna do prawidłowego wykonywania repertuaru musicalowego.
Na treści nauczania przedmiotu składają się również następujące zagadnienia: budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, technika śpiewu, interpretacja muzyczna z uwzględnieniem znajomości stylów, samodzielna praca nad utworem
- zespoły wokalne
zajęcia zespołowe, które mają za zadanie nabycie umiejętności zespołowego śpiewania repertuaru musicalowego.
ZAJĘCIA AKTORSKIE:
- podstawy gry aktorskiej (I, II rok)
zajęcia zespołowe, których celem jest rozszerzenie spektrum pojmowania i twórczego wyrażania emocji własnych, ujętych w ramy kontekstu sztuki dramatycznej, jej poszczególnych elementów, ich związków z dramatem, prawdą psychologiczną postaci oraz relacją
Aktor - Postać - Sztuka. Rozbudzenie umiejętności osądu i oceny autokreacji, jak i kreacji grupy. Pobudzenie inicjatywy twórczej na użytek własny oraz doskonalenie indywidualnego warsztatu wykonawczego, poprzez związek z działaniem zespołu.
- wiersz i proza (I rok)
zajęcia zespołowe, których celem jest kształcenie tzw. "plastyki słowa". Analiza i interpretacja utworu poetyckiego oraz różnych form prozy narracyjnej.Rozpoznanie wieloznaczności poetyckiego słowa, jego podtekstów oraz pozasłownego kontekstu. Określenie koncepcji interpretacyjnej utworu i jej realizacja. Rozpoznawanie zależności między postrzeganiem a słowem, znaczeniem słowa a intencją wypowiedzi; pomiędzy osobistym poglądem na rzeczywistość a światopoglądem i intencją autora. Posługiwanie się środkami werbalnej i nie werbalnej ekspresji i ich trafny dobór dla wywołania zamierzonego celu.
- Praca nad rolą (III rok)
zajęcia mające na celu przygotowanie konkretnej roli pod kątem egzaminu dyplomowego.
ZAJĘCIA TANECZNE:
Program nauczania przedmiotu "taniec" w NPSM w Poznaniu oparty jest na technice barre au sol oraz na technice tańca jazzowego. Program jest autorski, oparty o wiedzę i doświadczenie wykładowców zdobyte w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Poznaniu oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na specjalności taniec.
- Barre au sol (I rok)
Program nauczania przedmiotu obejmuje technikę barre au sol oraz wprowadzenie podstawowych elementów tańca jazzowego. Zadaniem ogólnym jest prawidłowe ustawienie korpusu, nóg rąk i głowy w ćwiczeniach. Nauka świadomego poczucia równowagi oraz koordynacji ruchu. Wzmocnienie aparatu ruchowego Słuchaczy
- Jazz (II rok)
mają na celu: wypracowanie umiejętności świadomej kontroli funkcjonowania ciała, wypracowanie poczucia równowagi, zawieszenia ruchu, dynamicznego i sprawnego operowania ciałem, umiejętności koordynowania ruchów izolowanych. Wprowadzenie zarówno w teorii jak i w praktyce fachowej terminologii z zakresu tańca współczesnego i jazzowego. Wypracowanie precyzyjnego wyczucia rytmu synkopowanego muzyki jazzowej, przyswojenie pojęcia "swingu" jazzowego.
Ponadto zajęcia mają na celu umacnianie poczucia obowiązku, dyscypliny, umiejętności współpracy w zespole oraz zamiłowania do zawodu.
- Musical (III rok)
zajęcia mają na celu połączenie umiejętności śpiewu z tańcem. Charakterystyczne dla tego przedmiotu będą etiudy o wysokim poziomie trudności. Słuchacz będzie doskonalił umiejętności nabierania oddechu w ruchu, co pozwoli mu na czyste śpiewanie podczas tańca. Kondycja fizyczna słuchacza będzie większa do przeciętnej, co będzie wysokim atutem zawodowym.
ZAJĘCIA TEORETYCZNE:
- kształcenie słuchu z zasadami muzyki
zajęcia prowadzone w systemie ABRSM.
- dzieje musicalu:
To cykl 10 wykładów, których profil został dostosowany do zakresu dydaktycznego NPSM w Poznaniu. Zakres poruszanych zagadnień dotyczy historii musicalu, która obejmuje migrację tradycji muzyki rozrywkowej. Istotne jest wskazanie na amerykańskie korzenie tej twórczości, wpływ europejski, a przede wszystkim na syntezę w postaci musicalu dwudziestowiecznego. Cykl wykładów obejmuje następujące tematy:
- Tu musical, czy mnie słychać? - definicja, pojęcie, zakres
- Tańczę na stole, kieckę zadzieram - nowe formy muzyczne XIX wieku w Ameryce
- Tu śpiewa Europa - gościnne występy starokontynentowych form teatru w Ameryce
- Narodziny gwiazdy czyli "when musical was born?"
- "Musical forever" - stabilizacja i drogi przeszłości
- Rock and roll, Elvis i komu potrzebna jest rock opera?
- "Dżizas" królem musicalu
- Wash and go - "wszystko w jednym" - czyli o synkretycznych formach teatrzlnych
- Jak to się robi u nas w - o recepcji musicalu w Polsce
- podstawy marketingu kultury
To fakultatywne zajęcia obejmujące następujące zagadnienia:
- "Ja jako produkt" czyli pomysł na siebie.
- "Ja na papierze" czyli co to znaczy profesjonalne CV, notka biograficzna
- "Pomysł na siebie" - wizerunek artysty
- "Od projektu do sukcesu" czyli realizacja projektów w praktyce
- Praktyczne aspekty poszukiwania pracy
W ramach zajęć z emisji zespołowej Słuchacze będą mieli możliwość udziału w próbach zespołu Teatru Muzycznego w Poznaniu.
Ponadto istnieje możliwość udziału Słuchaczy w spektaklach na indywidualnych warunkach finansowych określonych przez teatr.
Przewiduje się, że studenci będą mieli obowiązek zaprezentowania swoich indywidualnych oraz zespołowych umiejętności w koncertach będących w repertuarze Teatru Muzycznego w Poznaniu.
Należy podkreślić, iż najlepsi studenci będą mieli możliwość zatrudnienia po ukończeniu studium w Teatrze Muzycznym w Poznaniu.